Årsberetning 2020
26 ÅRSBERETNING 2019 FJORDBYEN – Utviklet sammen med innbyggerne Utviklet sammen med innbyggerne Fjordbyen Lier og Drammen utvikles sammen med folk flest. Over 3000 ulike digitale innspill er gitt av befolkningen i Lier og Drammen i løpet av 2020. Eidos Eiendomsutvikling engasjerte en ekspertgruppe med arkitekter og rådgivere fra WSP Norge, LINK arkitektur og Multiconsult for å utarbeide områdereguleringsplanen for Fjordbyen Lier og Drammen. Ekspertgruppen har analy- sert, bearbeidet og videreutviklet alt som er gjort av planer og utredninger siden de første planene så dagens lys i 2006. Innspill fra folk flest har vært mage i disse årene. I tillegg ble lokalbefolkningen mobilisert i 2020 til ytterligere å komme med innspill om forventninger og drømmer for Fjordbyen Lier og Drammen. Ung satsing To hovedgrupper fikk særskilt oppmerksomhet for medvirkning. • De stille stemmene bestående av barn, unge, eldre og funksjonshemmede – og • De ukjente stemmene som er fremtidens brukere av Fjordbyen – liunger generelt og nye innbyggere. En kampanje på Instagram og Facebook ga svar på ung- dommenes prioritering for Fjordbyen. Videoen «Vil du høre noe helt sjukt» ble vist til alle under 20 år i Drammen og Lier i løpet av to uker i april og mai. 390 ungdommer mellom 12 til 19 år klikket inn på den digitale portalen for medvirkning etter å ha sett videoen. Resultatene viser at unge prioriterer grønne verdier mest. Hensyn til miljø og bærekraft er viktigere for denne alders- gruppen enn for folk som er godt voksne. Over 3200 innspill er gitt i den digitale portalen. Før ung- domskampanjen ble det gjennomført en kampanje rettet mot lokalbefolkningen, særlig mot folk bosatt i Lier. Hos ungdom står bilen lavt i kurs. Der handler det om gode gang- og sykkelveier og godt kollektivtilbud. Mest forlokkende er forventninger om å bo og leve sjønært med liv på og ved sjøkanten med gangveier, restauranter, barer, kafeer og treffsteder. Det handler om variert botilbud med fellesområder for grilling, idrett, lek og kultur, alt sammen på miljøets premisser og med bærekraft som grunnlag for oppbyggingen. Kampanjefilmen på Instagram og Facebook ble promotert 80.000 ganger på to uker. Flest visninger fikk filmen på Instagram, og de fleste som så den var under 20 år. Filmen er tatt opp på Brakerøya og Lierstranda. Det området skal forvandles fra gammel industri til en ny og moderne fjord- by med 16.000 beboere og like mange nye arbeidsplasser. I tillegg til digital medvirkning ble det gjennomført et arbeidsgruppe-møte for representanter for frivilligheten i Lier. 25 deltakere deltok på Haugstad 10. mars. Der ble det jobbet i grupper med konkrete problemstil- linger. Titalls innspill ble notert og tatt inn i arbeidet med områderegulering. Andre møter og opplegg som var planlagt våren 2020 måtte avlyses som resultat av koronaviruset, men gjennom det digitale verktøyet for medvirkning deltok mer enn 2500. Innspillene er summert til over 3200. Mange tok seg gjen- nom et spøreskjema. Andre skrev i tillegg egne innspill og la også inn kommentarer i et digitalt kart over området. Vil du høre noe helt sjukt» Instagram og Facebook kampamje ga 390 innspill fra ungdom.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTY0MDg=